Systrarna Sonntag

Följ med oss genom motgång och framgång med hästen Batman

1 oktober

Kategori: Mimmie

Idag har det vart lite trist och mulet väder. Men det stoppa inte mig från stt skritta ut en liten tur på Bärt. Vi var ute i kanske 15-20 min? Han hoppade igår så vi tog en liten mys runda med hacket på lång tygel.

Ska kanske berätta lite om våran nya stjärna.
När vi bestämt oss för att sälja Figaro kom nästa fråga. Jag var på väg till grekland för sommarjobb, My var nybliven mamma - ny häst eller inte?
Vi kollade runt lite på hastnet efter olika hästar, titta på lite olika typer av hästar. Vad ville vi ha nu? Figaro såldes rätt fort till ett helt perfekt hem, han kunde helt enkelt inte få det bättre!

Vi hittade annonsen på hastnet, en femåring som var i stortsätt orörd. Importerad från danmark utan stam som 3 åring. Han stod bara 20min från oss så vi tänkte att det var väl bara att kolla vad det var för något. Han var inriden, utbildad och löshoppad, det var väl typ det han gjort. När vi kom dit och kolla på honom såg han ut som en liten mammut, lång hårig och tanig. Jag provred och My tittade på. Min första tanke var att han var valpig. Men från backen såg My att det här kunde nog bli något, han har jätte trevliga steg och utvecklingsmöjligheter.

Så efter jag ridit i alla gångarter tyckte gamla ägaren att jag kunde få provhoppa nått språng. Första gången hästen hoppar under ryttare, men det gick bra. Jag ville egentligen ha en häst som var mer utbildad så jag kunde komma ut och tävla på direkten. Men den här söta ponnyliknade bebishästen var ändå något att sattsa på. My och jag diskuterade det och vi fick ett jätte bra pris på honom och slog till!

Två dagar innan köpet satt jag på ett plan till grekland, fick på telefon höra att jag var hästägare och att besiktningen var UA. Så under sommaren fick My ta hand om sitt barn och min häst. Den första tiden gick han på bete och åt upp sig lite, växte lite och sen satte My igång honom.

Så det var hur vår lilla stjärna Batman kom in i vårat liv. Efter det har han gått från klarhet till klarhet.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: