Systrarna Sonntag

Följ med oss genom motgång och framgång med hästen Batman

vad jag tycker om lösdrifter

Kategori: Mimmie

Lösdrift börjar bli allt mer vanligt numera. Jag kan tycka att de funkar för yngrehästar och sånna som inte tävlas. För unghästar är detta ett super bra sätt för att de ska få röra sig så mycket som möjligt och leva ett "hästliv". Så länge de har vindskydd och stora hagar att kunna röra sig på. De ger dem lättare att kunna bygga upp naturliga muskler och kunna växa som de ska. Unghästar har även större behov av att röra sig en en färdigväxt häst.

Många ridskolor har börja ha lösdrigt nu mera, de kan jag nog se som en liten nackdel men samtidigt fördel. De där är värkligen en fråga i sig. Tycker de är bra när ridskolehästar får gå ute mycket eftersom de inte gör samma varierande arbete som tex en privathäst. Men samtidigt tycker jag de ska kunna få en tid inne och vila upp sig efter allt arbete de gör. För ridskolehästar bör man ha en blandning av de bägge, där de får gå ute i stora hagar hela dagarna och sen va inne resten av tiden. Många ridskolor inne i stan har inte möjligheten att låta hästarna få gå ute på dagarna utan kanske bara några timmar om dagen om de har tur. Medan vissa låter hästarna vara ute i flera timmar varje dag. Med egna erfarenheter kan jag lugnt säga att hästarna som får gå ut mycket är mycket trevligare att rida och hantera. De blir mer personliga, medans de som står inne i en spilta hela dagen blir mycket "hjärndöda" som jag kallar det. Plus att de blir ofta mer okänsliga för hjälperna.

Om jag hade tävlingshästar på toppnivå skulle lösdrift inte finnas på världskartan för min del, hade varit alldeles för rädd att skada hästar värda flera hundra tusen. Nu kan de låta väldigt ego att låta de stå inne pågrund av pengar MEN de är svårt att hålla en häst hel om den går ute hela dagarna och nätterna. Inte bara pågrund av skaderisken utan för att efter träning och allt detta skulle jag som häst vilja ha ett varmt stall att kunna vila och sova. Förstå vad stela och nerkylda de lär vara efter ett träningspass och de får gå ut i -20.

Jag gillar precis som vi har just nu. Hästen får gå ute i ca 6 timmar om dagen i stora hagar i flock. Sen står de inne resten av dagen för utom när vi rider. På såsätt får de röra sig fritt om dagarna, väldigt bra lösning. Hästarna blir mer harmoniska av att stå ute mycket.

vad tycker ni?

Kommentarer

  • Sanna säger:

    Jag har mina hästar på lösdrift. Det började med att mina arbetstider gjorde det svårt för mig att ha dem inne, men nu när mina tider blivit bättre så har jag dem fortfarande ute. Min erfarenhet är att skaderisken minskar ju mer tid hästen spenderar ute. Däremot så har jag stall så om hästen är svettig efter arbete eller om det är storm ute så får de stå inne. Och sen har de "kläder efter väder" naturligtvis =)

    2011-04-01 | 16:21:04
    Bloggadress: http://krumben.blogg.se/

Kommentera inlägget här: