Systrarna Sonntag

Följ med oss genom motgång och framgång med hästen Batman

Hoppträning

Kategori: Mimmie

Igår efter att jag stalljobbat hopptränade jag och cajsa. Vi hade en serie med ett galoppsprång och en med två galoppsprång. Sen en oxer på diagonalen. Vi började hoppa fram på volt över ett litet räcke. I början fick jag inte de att stämma med anridningen för chess ville gå på mer fram medans jag ville hålla han formad och stäld. men efter nått varv fick vi till de och fick flera bra språng. Sen hoppade vi lite på ett högre räcke för att hoppa fram lite mer.

Avstånden på serierna va anpassade efter vad de brukar vara på tävling. Chess som är en liten kille med inte alls stor galopp tycker 6½m är perfekt avstånd för två räcken. Så vi fick gasa och länga när hindren låg runt 80cm. Men han va mycket duktig och villig för att länga. Han va faktigst riktigt på hugget igår. Super kul att han är så villig till att hoppa. När hindren blev upp emot 1m så va de inte alls några problem med att komma över serien med två språng. Första gången kom vi in lite fel då fick vi in tre ist. Men sen gick han på två. Oxer på diagnalen stod i lite fel vinkel så vi fick träna på att "se vägen" för att få ett så bra språng från början. Chess rev bakbommen en gång då vi hade lite komunikations svårigheter jag tyckte vi skulle samla chess ville springa.. Men i slutet låg den på 110cm och han klippte de utan att blinka. Och utan att riva!

Jag är så sjukt nöjd över honom! I början när vi träna kunde han vägra bara för att jävlas med mig, han slog i och rev. Nu mera är han som en liten tjock katt som tar tag & suger emot hindren. Igår va han så duktig på de, man kände att han ville hoppa. Han letade efter hindren och så fort jag satte han mot ett kände man hur hela hästen började ladda in för språnget. Han är så härlig! Jag önskar att han vorde en annan ras bara.... De vi tsm har att träna på just nu är hans kondition, styrka, min sits och inverkan. Jag är hejjare på att kasta mig framåt och ha skänklarna bak i flanken... Men jag tränar hela tiden, plus att innan varje hinder tänker jag på att trama ned hälarna så mycket jag bara kan.. Har ni några bra tips på hur man får bättre hoppsits?



Gamla bilder från tävlingar. Längtar tills man kan fota nya!

 

Kommentarer

  • Nicole säger:

    sätt fast fötterna vid sadelgjorden så har du en stadig skänkel :)))

    2011-01-24 | 13:24:45

Kommentera inlägget här: