Systrarna Sonntag

Följ med oss genom motgång och framgång med hästen Batman

Hoppning på schemat *2

Kategori: Mimmie

Hoppade på bägge hästarna idag. Figaro fick hoppa lite lättare övningar. Jag hade bara serien som jag även kortade. Han har inga problem med att hoppa långt, de är att korta ihop sig som är de svåra.

Ibörjan va han ett litet sto! Han bråkade och ville inte alls sammarbeta. Jag ska prova att byta bett i hoppningen, även fast han går på ett tredelat. Jag galloperade fram mycket och länge. Stod upp och lät han rulla på. Sen kortade jag ihop han så mycket jag orkade. Men de fatta han inte alls vad de va, så han bråkade en hel del. Han ville inte korta sig. Så jag gick in på volt och jobba galoppfattningar från skritt. De fick honom att lugna ner sig lite. Han va mer vilt en tam! när dom satt började jag rulla över ett litet räcke på volt. Inte alls högt kanske 40cm. Vi fick riktigt dåliga språng i början. Jag kollade ned för mycket och han låg på. Men sen trav hoppa vi några varv och jag satte mig i en ordentlig dressyrsits. efter ett par varv fick vi till de.då kunde jag kontrolera storleken på volten utan att slita och dra en massa i bägge varven.

När jag skulle börja skutta över dom "höga" hindren så vart han galen på nytt. Så fick jobba mycket med den samlade & långsamma galoppen där.  Efter ett tag började han lyssna! Första gången vi kom in på serien hoppade han stort & flackt på första sen höll han på att dö när han såg att de kom ett hinder till. så vi av bröt den.. Sen vägrade han på första och då vart jag lite sur, då skötte han sig. Sista gången jag kom på serien kunde jag haft sytråd i händerna. Han lyssnade super bra in i serien, hoppade med rundad rygg och runda fina språng. På bägge hindren, inga problem med att få plats i mellan alls. Sen efter kunde han fortsätta gå i samlad och fin galopp! MYCKET NÖJD!



gammal bild!

Kommentarer

  • Mikaela säger:

    Åh, vad jag saknar att hoppa, längtar tills snön är borta och underlaget är bättre! :)

    2011-01-27 | 22:20:49
    Bloggadress: http://mikaelahilbertsson.devote.se

Kommentera inlägget här: