Systrarna Sonntag

Följ med oss genom motgång och framgång med hästen Batman

Dressyrträning

Kategori: Träning

Igår red jag min första lektion på Fiagro på flera månader. Red för Sirpa, en ridlärare på klubben. Vi va bara två i våran grupp. Vi började med att rida hästen "rund & rak", låter väldigt spännande. Hästen skulle vara rak i halsen på stora mitt volten och rund i formen. Sen skulle vi skritta så vi hitta takten. Figaro som är väldigt stor, tung & stark va de en super bra övning på. Han fick lägga sin tyngd bakåt för att kunna hålla formen. Sen gick vi över i trav och jobba på exakt samma sak. Figaro höl sig mycket trevlig & jag hade inte alls hela hästen i handen som jag brukar.

Sen började vi jobba skänkelvikningar & gallopfattningar. I galoppen hade jag han lite framtung för att han inte orkar jobba på baken i den gångarten. Men han va inte alls så tung som han brukar. Sirpa va mycket nöjd med honom. Sen jobba vi lite på medelsvår form och bärighet i slutet.

Jag är nöjd, passet va helt OK! Då jag inte alls tränat mycket dressyr på honom utan de är mest den senaste tiden bara. Och då rider jag mest lösgörande arbete och stärkande. Jag måste träna på att inte vika in mina hänger eller dra dem bakåt. Fortsätter han så här så ska vi nog kunna ha bra procent i LA:n.

Tävling sorunda ridklubb

Kommentarer


Kommentera inlägget här: