Systrarna Sonntag

Följ med oss genom motgång och framgång med hästen Batman

Hoppträning

Kategori: Mimmie

Hoppträningen med Figaro gick riktigt bra idag! Han bärde sig själv bra och hade kontrolerad bjudning. Super fin! I markarbetet va han helt klockren han kunde gå ihop sig i galoppen super bra. Red på pelhamet idag igen och jag är så himla nöjd. Ska nog börja rida på de i dressyren så han hittar styrkan igen.

Vi började hoppa fram på ett kryss i trav, han tog i för kung och fosterland. (notis till mig själv: Måste travhoppa mer) sen la vi in ett enkelt byte och hoppa saxen i trav igen.

röda är trav - lila galopp vid X äre byte/enkelt byte.



Efter det tog vi bort bytet pch la till ett räcke. Då gällde de att inte låta hästarna sticka iväg mot hindret utan dom skulle vänta tills de kom. Första gången gick figge inte fram till räckligt utan han ville fortstätta med byterna. Så de språnget vart lite knackigt. Men sen förstod han direkt och OJOJOJ va han gíck bärigt! Han låg på rumpan och höl en super bra galopp när hindret kom hoppade han runt och fint. Kunde ha han lite högre i nacken och riktigt samlat. den galoppen vill jag ha i dressyren!



efter de hoppade vi hederliga 5½! Figges stora svårighet i livet är två hinder i följd. Stuts och serier är hans livs mardröm. Han tycker som sagt de är lite läskigt att hoppa och när han då går ann ett hinder hinnder han tänka 1000 gånger om han ska hoppa eller springa åt sidan. I början kunde man känna hur han liksom drogs utåt och sen valde att hoppa sen svängde utåt sen valde hoppa. Nu mera är de mest att han backar av lite, då visar man genom att driva att "vi gör de här tillsammans". då brukar han vilja hoppa. Och han blir alltid så lycklig av att hoppa så han brukar springa på lite efter och tänka "jippi jag klara de". ( ja jag brukar tänka att hästarna tänker som vi människor) Så när två hinder i följd kommer blir de liksom alla känslor på engång för han och han vet inte vart han ska ta vägen, MEN idag skötte han sig så bra! Han liksom hoppa korta sig, såg nästa hinder fick ett sug och bara hoppa! Helt underbart. Så jag nöjde mig med att bara göra den tre gånger den trava jag av honom.

väldigt långt inlägg, men hoppas de blir bra!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: