Systrarna Sonntag

Följ med oss genom motgång och framgång med hästen Batman

mitt älskade lilla hjärta

Kategori: Mimmie


Chess
f.1996



hösten 2010 började jag rida Chess. Jag hade honom då 3 dagar i veckan plus lektion varje vecka. I början var jag mest nöjd med om han gick i form i traven. Hoppträningarna gick inte jätte bra, han var väldigt otränad och orkade inte så mycket. Men han jobbade på så mycket han orkade.
  



Efter jul och nyår började vi hårdträna, han blev hela tiden bättre och bättre. I dressyren var han helt stadig och mina tränare var alltid lika nöjda. På hoppträningarna hoppade han hur bra som helst och varje pass blev kul! Han var så himla kul att träna med. Han gjorde allt jag bad han om och även om hindren blev höga för hans små 153cm så hoppade han allt.

  

 
den första tävlingen var en LC:1 på klubben och vi placerade oss som 2:a med 58% pågrund av en miss fick vi 2p avdrag. Jag var super lycklig! De var Chess då personbästa. Första riktiga ute tävlingen var en hopptävling i färingsö. Förklassen var hemsk, jag red som en kratta och vi glömde sista hindret. Andra klassen då 1m var bättre han hade bra fart och lyssnade på mig. Vi slutade på 8fel med två pet. Andra tävlingen var i bromma.
den slutade inte alls lika bra, han var jätte jobbig och lyssna inte alls. Men vi hade samma resultat där som på förra tävlingen 8fel i 1m.

  
 



första "tävlingen" 2011 var en pay and jump på runsten. I förklassen var han spänd men hoppade runt hela banan. I 1m var det en kombination som vi gick omkull på. Vi föll efter oxern, efter det gick vi ned på att rida bara 90-95. Han var för kort för att länga sig till de avståndet. Vi åkte och red lite små tävlingar och hade ofta bra resultat.

  

Näst sista hopptävlingen var hemma på klubben, vi red 80 - 90 cm i 80cm var han otroligt fin och lyssna super bra, lite för bra... Mitt misstag var att jag svängde försnäft mot näst sista hindret i omhoppningen så vi hoppa fel hinder. Han svängde för bra och hoppa första bästa hinder.. Men annars hade vi en bra ritt tills dess. I 90cm var vi också felfria med bra tider förutom att barnpersonalen stod ivägen så han inte våga hoppa vi fick 4fel för det.. Sista dressyrtävlingen var också LC:1 på klubben där vi gick in och red den absolut bästa ritten i hela mitt liv. Han var så enastående fin att jag grät en liten tår i halten. Jag gissade på ca 63 - 64% men vi slog till och fick 7 i nästa hela programet och slutade på 69% vinst med 5% till godo. Fyfan vilken lycka det var!



Kommentarer


Kommentera inlägget här: