Systrarna Sonntag

Följ med oss genom motgång och framgång med hästen Batman

bomträning

Kategori: Mimmie

Idag blev de bomträning på Tindra. Hade tre galoppbommar på ena långsidan. Målet med ridningen var att hon skulle vara lugn, inte dra iväg eller sticka med mig. red först på en åttvolt och i bytet av volt saktade jag av till skritt ett par steg. Ambitös som hon är lärde hon sig de snabbt och började sakta av till skritt av sig själv så då fick jag ändra övning. Hon måste lära sig att lyssna på mig inte sig själv. varje gång hon var på väg att sakta av fatta jag galopp och bröt av efter tre -fyra steg och sen ned i skritt. Fick jobba ett tag med avbrotten från galopp. Hon gillar att springa och vill inte gärna bryta av när hon väl får springa. Jobbade sen lite trav - halt - skritt - galopp övergångar och hon vart väldigt med på noterna efter ett tag. Lydnad är så himla viktigt att träna på ofta, man glömmer lätt det.

Över bommarna sen i trav red jag i långsam trav och målet var att hon inte får sticka innan, över eller efter bommarna. ibörjan ville hon rusa och ta alla bommar i galopp (jävla hopphästar) men då fick jag lugnt ta tillbaka efter och skritta nått steg sen gjorde jag väldigt mycket halvhalter innan bommarna så att hon nästan bröt av till skritt innan och gjorde halt direkt över bommarna. Hon kopplade fort att de inte var lönt att rusa. I galoppen sen var de skit kul att gå över bommarna och vi var tillbaka på ruta ett, men likadant där - halvhalter hela tiden och bryt av till trav direkt efter. Hon vart väldigt lugn på bommarna och över, det gjorde hon riktigt bra men efter bommarna ville hon rusa hela tiden. Jag ville ha henne i skritt efter men hon ville inte de utan drog iväg i trav ist. Så fick nöja mig med lugn trav. Man kan inte få allt.

Sen gick jag över till att jobba bommar vända över - byte och bommar igen hon var super duktig där. Hon vill liksom inte byta ordentligt (hon sticker iväg och tror de byter öka och drar) Så fick bryta av till trav ett steg och sen ny galopp de gick bra. Nån gång gjorde hon ett byte av sig själv.

Summan av detta långa inlägg är - nöjd ryttare nöjd häst!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: