Systrarna Sonntag

Följ med oss genom motgång och framgång med hästen Batman

Dressyr träning för Anna

Kategori: My

Idag red jag och Figaro till stall Kalvö för att träna för Anna. På vägen dit var han väldigt tittig och spännd, är nog havren som stiger han lite åt huvudet. Men samtidigt blir han bättre i ridningen så jag får ta att han blir lite stissig.

Anna och jag började med att hitta en bra steglängds och takt i traven och få honom rund i innersidan, sedan jobbade vi på med öppnan och skänkelvikningarna, både öppnan och skänkelvikningarna flöt på riktigt bra, han dök ngt i formen ibland men var mestadels framme och arbetade på bak.

I galoppen idag jobbade vi med volter och serpentiner. Volterna gick mindre bra, jag hänger mig kvar i handen då han ofta kastar sig in, vilket gör att det blir lite dragkamp och vi mister mkt av hans annars goda galoppkvalite. Det gick bättre åt vänster, då hittade jag min position i sadeln och kunde ge rätt stöd och han kunde jobba med sin bärighet.

Serpentin bågarna gick till en början inge vidare, jag tappade lite drivning och han bröt av, men sedan när jag satt med i övningen och verkligen red så gjorde han super bågar, i den förvända samlade han sig verkligen och använde bakkärran, jätte nyttigt för honom.

Anna var lika bra och positiv att rida för som vanligt, vi hoppas på en träning nästa vecka också.











Kommentarer

  • Anna S säger:

    Jag har en Amerigo, tror det är en close contact men jag är inte säker :p



    Jag tycker att du kan skaffa lite bling i den blåfärgen, och varför inte ett schabrak också?! Det är ju roligt med färg på dressyrbanorna tycker jag, och det borde passa väldigt bra på din svarta häst. :)

    2011-07-13 | 12:57:54
    Bloggadress: http://missbelinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här: